Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

27. apr. 2009

KitchenAid

Min stolthet på kjøkkenet er definitivt kjøkkenmaskinen min - den legendariske KitchenAid maskinen!




















For deg som ikke vet noe særlig om KitchenAid:
Den første elektriske kjøkkenmaskinen som ble laget for salg, fra Amerika selvfølgelig!

Litt historiske opplysninger:
Herbert Johnson fant opp en maskin som kunne vispe krem ved hjelp av elektrisitet i 1919.
Ved en ren tilfeldighet fikk de navnet Kitchen aid; kona til en av lederne på bedriften (som fikk prøve vidunderet hjemme i noen dager) ble så overveldet over denne oppfinnelsen at hun utbrøt: "Jeg bryr meg ikke om hva du kaller den, den er den beste kjøkkenehjelperen (eng: Kitchen aid) jeg noen gang har hatt!"
Dermed var navnet skapt.

Vil du lese mer om hvordan maskinen ble en suksess og at det var Egmont Arens som i 1936 designet den maskinen vi idag kaller KitchenAid K-modellen, kan du trykke her.


Maskinene er veldig dyre her i Norge, rundt kr. 5500,- men så får du velge hvilken farge du helt vil ha på kjøkkenbenken - og det er jo verd en liten slump...., man kan velge mellom et antall farger, rød, blå, gul, orange, brun, grønn, lilla, grå, sølv, svart, hvit, osv. Den lyserosa typen jeg har valgt er laget spesielt for å støtte brystkreft-saken .




















Uansett historie og farge, følelsen jeg får når jeg bruker denne maskinen er det viktigste for meg:
- Den er relativt stillegående (ihvertfall i forhold til en Kenwood!)
- Designen, tyngden, materialet og måten man beveger maskinens ulike funksjoner på, gir meg en god varm følelse av tidligere generasjoner.
- Fargen jeg har valgt gir meg også en herlig følelse av ........ubeskrivelig!

Ha en super mandag alle sammen!!!

11 kommentarer:

Villa Kos og Kaos sa...

Den er bare lekker...
og så flott tanke om farvevalget da...!!
Ha en aldeles forteffelig dag!
Klem fra Gunn-Cathrine

Unknown sa...

Jeg har hatt en slik maskin i flere år, rød utgave, men har gitt den fra meg... (rett og slett fordi en slik maskin var min x-manns store ønske noen år tilbake ;o) ~ og da fikk han den i oppgjøret. Lite sukk, men riktig slik).
Så for tiden har jeg ingen kjøkkenmaskin, vurderer en billig mixer til jeg har råd til Kitchen Aid igjen, har da lyst på den beige utgaven, tror jeg.
Herlig med fargevalget man kan boltre seg i!

God mandag!
Klem

Janne sa...

Stilig!

SNILLPIKE♥ sa...

Kort sagt, berre lækkert. En må jo bli glad av noe sånt. Og ekstra spesiellt når den skjuler et budskap òg. Ha en super uke, klem. :-D

Jannicke sa...

Rosa kjøkkenmaskin!!! Guri, så lekkert!!
Jeg ønsker også en slik!
Ha en fin dag :o)
Klem til deg.

ANETTESHUS.COM sa...

Hei! Takk for hyggelig hilsen:) Så flott KitchenAid du har! Har ikke sett den i rosa før, tror jeg?! Ønsker meg også en slik ...

Ha en fin kveld!

Klem Anette:)

Maliva`s verden sa...

Oh der var den i rosa....så heldig du er...og takk for all info.Den står høyt på ønskelista kan du tro..Men det går vel noen år til før jeg tar meg råd til en sånn tror jeg....Er du fornøyd med den rosa fargen?

Sommerlyst sa...

HELDIGGRIS!!!! Eg og vil ha!!!
:)))

Anonym sa...

Flott kjøkken maskin du har... rosa, min yndlingsfarge:)
Må jo bare fortelle at oreokaka i helgen var en stor suksesss, kjempenydelig:)fikk mye skryt for den...
Ha en strålende uke!
Klem:)

Lotta sa...

Jeg elsker kitchenaid.. Jeg har kjøkkenmaskin,brødrister og blender. Kjempe stilig i rosa da..nesten så jeg må selge mine ting på finn å kjøpe rosa istedet...hehe..har sort kj.maskin og mandarin farget de andre... Har sett de har fått den i sånn aubergine/lilla farget nå også... Men rosa var bærre lekkert... :)

Frk. Fosli sa...

LEKKER :)
Ønsker deg forøvrig en fin dag!