Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

28. okt. 2009

Teddybjørnens vise

Alf Prøysens vise om Teddybjørnen: (syng hvis du husker melodien, det er så koselig!)

Jeg er en gammal teddybjørn så snill som bare det,
og hver gang jeg skal brumme litt, begynner jeg å le.
Det har jeg lært av Marian, d'er hun som eier meg,
og ingen kan vel tøyse slik som Marian og jeg.
Når Marian har lagt meg, og jeg vet at det er kveld,
så brummer jeg ei vise jeg har diktet om meg selv,
og visa kan jeg synge på en gammel melodifra
dengang jeg var storgevinst i Sirkustivoli


Det var et veldig tivoli med lamper og musikk,
og jeg var syk av lengsel hver gang karusellen gikk.
Jeg tenkte: Jeg vil håpe den som vinner meg i kveld,
har penger nok t'å ta meg med og kjøre karusell.
Så kom ei lita jente bort, og det var Marian,
med fullt av blanke penger i ei brun og lita hand.
Hun kjøpte mange lodder, og jeg tenkte:
Nei, å nei,så moro det skal bli å kjøre karusell med deg!

Men plutselig så kvakk jeg i, for vet du hva hun sa?"
Nå har jeg ingen penger mer, men jeg er like gla'."
Jeg brummet da jeg hørte det og tenkte:
Isj a meg, da vil jeg heller vinnes av en rikere enn deg!
For mange kjøpte lodd på meg, til slutt en gammal mann,
Og aldri har jeg sett så mange penger som hos han,
men enda var'n sparsom, og jeg tenkte: For et hell!
Han sparer slik at han og jeg skal kjøre karusell.

Og da jeg skulle trekkes vet du hvem som vant meg da?
Jo, det var han med pengene, og spør om jeg var gla'!
Nå får jeg kjøre karusell! - Men vet du hva jeg fikk?
Et gråpapir rundt magen før han tok meg med og gikk.
Jeg ble'kke pakket opp en gang, han la meg på et kott.
Og jeg som trodde rike bamser hadde det så godt!
Da hadde det vært bedre å bli vunnet av en venn
som ikke eide penger, men som elsket en igjen.

Slik lå jeg lange tier, men en dag tok han meg ned
og la meg bak i bilen sin og kjørte til et sted.
Ja, det er nesten underlig at såntno' hende kan,
for den som pakket opp meg det var lille Marian.
Og han var hennes bestefar og tok henne på fang.
"Nå skal du få en Teddybjørn i fødselsdagspresang!"
Og Marian var ellevill, hun danset og hun sang,
og jeg fikk snurre rundt og rundt for aller første gang.

Og siden har jeg snurra nesten mere enn jeg vil,
for Marian er ikke den som lar meg ligge still.
Og sløyfa mi har Tassen spist, og håra skreller a',
men det gjør ingen verdens ting, jeg brummer og er gla'.
For hvis jeg mister større ting, som hue eller ben,
tar Marian en hyssingstump og syr dem på igjen.
Og det er mye bedre enn å legges vekk et sted
med silkebånd om halsen sin - og aldri være med.

En veldig søt vise om et bamseliv med en lykkelig slutt.
Alf Prøysen kunne det med å skrive koselige og fengende barneviser!
Det er kanskje slik av og til i livet også, slik teddy synger.....?

Tusen, tusen takk for alle oppmuntrende kommentarer - jeg blir helt varm inni meg når jeg leser det dere skriver!

13 kommentarer:

sylvia sa...

såå koselig dette var,herlig varmende innlegg fra deg igjen..
skjønne bilder som alltid.
å tusen takk for hyggelig møte i dag.
en god kveld til deg og dine.
klem fra sylvia

Helen sa...

Tusen takk for at deler den koselige visen, herlig!
Ha en deilig kveld.
Klem fra Helen

irene sa...

Ja det var lenge siden jeg sang den... Den er jo sååå söt!
Ha en fin kveld!

Klem

Tovepia sa...

Vokste opp med b.l.a. denne sangen og den er kjempekoselig;)
Og alle de flotte bildene du har av flotte bamser!! Synes selv det er noe eget med teddybjørner..har ladri vært noe dukkemenneske, men bamser kan jeg gjerne kjøpe ennå:D

Ha en flott kveld og bamseklem fra meg;)

josimo sa...

Så nyyyyydelig og varme bilder i dette innlegget,det varmet en frossen kropp

FruHellstrøm sa...

Nydelig sang:)
You made my day !
Så det var deg mamma skulle besøke :)
Hyggelig da :)
Gleder meg til neste innlegg her hos deg, for de er skikkelig koselige :)

Klem Tina

Lunalei ;-) sa...

Så søte bamser! Minner meg om alle bamsene som er oppe på storesøsters rom!! Koselig vise, - den var det lenge siden jeg hørte sist!!
Flott innlegg var det!
Klem fra Lunalu

Mari sa...

Åhh... denne visa er så fin! Pleide å synge den for barna når dei var små og ikkje ville sove, no er det litt meir sånn: "Er du ferdig snart mamma,MÅ du synga?"
Hehe dei vokser så snart....

Trur du har eit poeng der, det er ikkje alltid det går som me håper og ønsker. Da er det godt med gode venner og familie, og så ender det heldigvis ofte bra likevel:)

Ha ein fin, fin dag:)

GroLinda sa...

Heisan :o)
Tusen takk for igår! Det var utrolig koselig å bli kjent med deg :o) og tusen takk for hjelp med bloggen. Det er mye å sette seg inn i, men jeg skal nok klare det etter hvert. Du har et nydelig hjem og er et nydelig vesen. En blir glad bare å se på deg ;o) Håper vi sees neste gang jeg kommer til Sylvia. Klem fra Gro

~De gode minner i en ny tid~ sa...

~ Tusne takk for hilsen på bloggen min!For en fantastisk stemning her inne på bloggen din!!! Så mange praktfulle bilder... nydelig med de tingene med mose,jeg elsker mose og lager en del ting i det samme selv.

Ha en strålende dag!
Hilsen Signe ~

Anonym sa...

Fine bilder av alle kosebamsene, og Prøysen kunne sannelig "treffe spiker'n på hodet" i sangtekstene sine. Her var det mye koselige minner.

Go'klem fra mamma:-)

GroLinda sa...

Hei igjen igjen ;o)
Glemte jo å nevne de nydelige bamsebildene!!! De er såååå skjønne! Tusen takk igjen for å dele dette med meg :o) Klem fra Gro

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Hei lene :) Så kjempemasse fint du viser :) Er lenge siden eg har vert innom deg no, og du deler jo berre så utrulig mykje vakkert og ikkje minst super inspirasjon med oss :) Tusen takk for det :) Håper du har ein kjempefin kveld! Godklem :)