Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

12. mars 2010

Semulepudding - en god smak fra tidligere tider......

Fredag betyr matoppskrift her i Lenemora's verden.
Idag blir det semulepudding, en nydelig dessert som veldig mange barn liker, men som desverre har gått litt i glemmeboken.
Men hvem kan ikke huske å ha sittet på høye stoler med flott servise hjemme hos bestemor en søndag og spist semulepudding med rød saus til dessert?
Det husker ihvertfall jeg godt.
Lett og lage er det også, ikke tar det særlig lang tid heller......
God gammeldags semulegrynspudding:
1 liter H-melk
1,25 dl. semulegryn
2 ss. smør
3 eggeplommer
2 ss. sukker
Kok opp melken, dryss i grynene og rør til det koker.
Senk varmen og la det småkoke under lokk i ca. 15 min. til grynene er møre.
Rør inn smør.
Visp sammen eggeplommer og sukker med en gaffel og rør det inn i puddingen med en visp.
Varm det til kokepunktet.
Fyll puddingen i formen, dryss litt sukker på toppen og avkjøl helt.
Puddingen serveres med rød saus.










Når jeg lager rød saus, kjøper jeg "Bringebær og rips saft" fra Hervik.
Den fås på ICA eller Meny eller andre velassorterte dagligvareforettninger.
Saften smaker frisk og nydelig.
Jeg blander den ut med litt mindre vann enn jeg ville brukt til saft og rører ut litt maizenna-mel i den før den kokes opp.
Når den blir kjølig tykner den.
Sammen med semulepuddingen smaker den herlig!
Har du mer enn 6 personer til bords, bør du kanskje lage mer enn 1 porsjon....
Håper du ble inspirert til å lage noe godt i helgen, puddingen kan jo også godt serveres til kaffe-gjester.....
og du kan være sikker på at de får gode minne fra sine barndomsdager.....



Takk for all glede sere gir når dere legger igjen kommentarer!



God fredag!


18 kommentarer:

Hvite tulipaner sa...

Tusen takk for oppskriften, har lenge snakket om å prøve meg på semulegrynspudding.

Tror jeg skal overraske mannen min med denne i helga!Den ser nydelig ut!
God helg!
Klem

Marit sa...

Hei Lenemora
Takk for oppskriften! Det er så lenge siden jeg har spist semulegrynspudding - og i helgen får jeg besøk av barnebarna mine, gjett hva de kommer til å få? Ønsker deg en fin helg!
Klem Marit :o)

Christine C sa...

Mmmm...en av barndommens desserter det der. Mange år siden jeg har smakt det, men nå fikk jeg lyst til å prøve å lage det jeg også :)
Takk for oppskrift og god helg!

salige lavendel sa...

For noen fantasktisk lekre bilder du har tatt!! Ble inspirert bare av å nyte bildene! Semulepudding har jeg aldri laget selv, men husker at mamma pleide å lage det da vi var små. Semulepudding er gode minner for meg også :)
Ha en strålende helg!!

Annelis hantverk sa...

Mmmm så gott...tack för receptet!
God helg!

Hjertedamas blogg sa...

Morsomt med gamle oppskrifter og gamle kjøkkenutstyr!!!!!! Ser godt ut, men min barndoms semulepudding var mer kornete....... Din ser jo god ut. På tide og prøve den oppskriften!!! Fikk faktisk lyst, selv om selmulepudding aldri har vært min favoritt. Klemz

June J. Larsson sa...

Nam! Nå blir det semulepudding og rød saus til fredagskosen her!
Takk! :)

Riktig god helg!
Klem
June
Nostalgi & Skriverier

Oleiv Lene sa...

Åh jeg kjenner det sittrer i kroppen, det er jo så utrolig godt!!! Husker bestemor på Smøla laget det når vi var ungene, og hun brukte å lage masse, for det var ikke så få barnebarn hun hadde... Dette må jeg lage til mine smågutter:o)
Du og dine får ha ei super helg!

tante fias sa...

Tenk hva man nesten har glemt!!! Takket være deg sitter jeg her og formelig kjenner smaken av bestemors semulepudding :O)
Det skal jeg jammen lage, tenker mine troll både små og store vil sette pris på det..Er jo kjempe godt..
Ha en alletiders helg og takk for på minnelden :O)

Lolas datter sa...

Her var det inspirerende, fine bilder på en av yndlingsdessertene fra min barndom (og gode minner)!

Tror jeg må i butikken å kjøpe semulegryn.

Takk for at deler oppskriftene dine med oss. Ha en hyggelig fredag.

IngunnBW sa...

Kjempekoselige kjøkkenbilder, du er så flink atte :) Men semulepuddingen...den har jeg traumatiske minner om fra barndommen ;) God vårlig helg til deg og dine!

fru Dyregod sa...

Mmm semulepudding er nydelig! Bestemor pleide noen ganger å hvelve den på fat og stikke skåldede, splittede mandler i. Da het den pinnsvinpudding, og det syntes jeg var ekstra stas!

meta sa...

Ja, hjertelig takk for fine bilder og oppskrift på puddingen. Sannelig har ikke jeg også minner fra barndommen der min mormor, fra Bjørnsund, laget akkurat denne puddingen. Den må ha hatt sin glanstid i 60-åra ;)
Ha en fin fredagskveld og en god helg!

lilleba sa...

Ja, nostalgien kommer tett innpå, når en leser slikt som dette.
Aldeles herlig smaker det også !

Ha en flott helg !

Klem fra Lilleba på Rusk og Rask

Refleksjon på livsvegen sa...

Så kjet at du minner oss på våre barndomsrettar...
Må prøvast!
Ha ei vakker helg!

Nostalgia sa...

Så flott at du henter frem disse glemte oppskriftene :-) Nydelige bilder og så koselig med det gamle kjøkkenutstyret :-)

Ønsker deg en fiiin helg !
Klem, Nostalgia

Tovepia sa...

Ja, dette hører barndommen til, og det smakte godt!!
Jeg tar imot oppskrift med glede, for dette er en dessert min mann ofte nevner;)
Ha ei god helg og klem fra meg;)

Anonym sa...

Jeg kaller semulepuddingen for løvepudding, for den ble / blir alltid laget i en staselig løveform. (Har bilde men finner ikke ut hvordan jeg legger det ved!) Og sausen lager jeg av bringebærsaft avsilt fra frysetøyet som består av bringebær med 10% sukker og litt vanilje. Rører inn en ss potetmel og setter den i mikroen ett minutt - den smaker himmelsk.
Hilsen Brumm.