Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

13. juni 2010

Pelargonia

En av de vakreste sommerplantene synes jeg er Pelargonia, særlig den lyse-rosa eller hvite.
Det finnes en egen nettside som heter http://www.pelargonia.no/ , der finnes det mange bilder og endel info om planten. Jeg har klippet litt fra denne siden idag.
I utgangspunktet er pelargoniaer en lettstelt plante, så en trenger ikke være ekspert på noen som helst måte.

En tommelfingerregel er at de oftere dør av for mye vann enn for lite. Pelargoniaene skal tørke opp mellom hver vanning. På sommeren når sola varmer trenger de likevel en del vann. Dette avhenger også av pottetype og størrelse. En pelargonia i leirpotte må vannes oftere enn i plast, og små potter trenger ofte hyppigere vanning enn store fordi de tørker ut fortere. På sommeren ønsker vi jo også å se de i full blomst, og hvis de får for lite vann tørker ofte blomsterknoppene inn. På vinterstid avhenger det veldig av hvor de oppbevares. Jo lavere temperatur og mindre lys, jo mindre vann. Vi oppbevarer de rundt 10-13 grader og vanner de da ca hver 14 dag.


STELL: Når vi setter ut plantene på våren, synes vi det viktigste er å beskytte de mot sol. Setter du en pelargonia rett i sola som har tilbrakt vinteren inne, skjer det samme som ville skjedd med oss hvis vi vrengte av oss klærne og la oss i solsteiken uten å smøre oss!! Vi ville komme inn som lyserøde grisunger og etter et par dager begynne å flasse. Pelargoniaene reagerer med å få svidde blader, ofte ’mister’ bladene farge og de må fjernes. Hvite flekker eller brune kanter er tegn på solskade. De som er brokbladete blir ofte røde og mørke, og er også mer ømfintlige for sola. Det kan være lurt å sette de i skygge de første 14 dagene, ellers så kan de dekkes med fiberduk de første ukene. Etter hvert som de tilvennes kan de godt stå i sollys.
GJØDSEL:
Vi bruker å tilsette litt Multicote, som er langtidsvirkende gjødsel som har ei virketid på 3-4 måneder. Siden vi av og til er litt sløve med gjødsling er det greit å vite at de hvertfall har noe å gå på. Ellers pleier vi å gjødsle de første gang i slutten av mars, og så ei eller to ganger i april, før vi gjødselvanner de ca 1 gang i uken i høyseseongen fram til slutten av august. Da trapper vi ned sånn at de kan roe seg litt før de skal inn. Vi er ikke veldig konsekvente på hva slags gjødsel vi bruker, har ikke funnet noe ’vidundermiddel’ enda, men tar det vi har. Flytende er kanskje det som er lettest å administrere. Det som kan være lurt å ha i bakhodet , er å lese på innholdet av ’nitrogen-fosfor-kalium’, NPK. N gir mye blader og K gir mye blomster, så N bør være lavere enn K. Har du noen sorter som er trege til å blomstre, kan en kanskje prøve å endre litt på gjødslingen. Et annet tips kan være å gi gjødsle ned høyere nitrogeninnhold på våren, når man gjerne vil de skal vokse og utvikle et frodig bladverk med frisk grønnfarge, for deretter gå over til gjødsel med mindre nitrogen og mer kalium senere på våren for å stimulere knoppdannelse.

De som har laget denne nettsiden (http://www.pelargonia.no/) skriver dette om seg selv:
Vi er to venninner som våren 2005 for alvor startet å samle på pelargoniaer. Vi bor på Konsmo, et lite tettsted i Audnedal kommune i Vest Agder. Er noen på disse kanter, er du hjertelig velkommen til å komme på besøk. Mail oss gjerne på forhånd
Da er det bare å ønske deg en fin uke!

6 kommentarer:

Lolas datter sa...

Disse bildene er en ren nytelse! Jeg elsker pelagoniaer som sommerplante.
Og takk for gode råd i henhold til at disse skal utvikle seg og trives.

Klem Lolas datter.

Lykkeliten sa...

Nydelige blomster.
Jeg har et par jeg også, men må innrømme at de får litt stemoderlig behandling i forhold til det som blir beskrevet her.

Må nok lese meg opp litt og skjerpe stellet slik at jeg også får stor prakteksemplarer av planter her ute....

Klem Lykkeliten

IngunnBW sa...

Vidunderlig vakre bilder av nydelig Pelargonium! Nesten så jeg får lyst til å spise de opp :). Vet du hvilken sort det er? Så flott og nyttig informasjon du kommer med. Dette var flott å lese for en nyfrelst pellissamler :) Jeg har en hageplanleggingsside på Facebook, kunne jeg få lov til å legge ut dette innlegget? Det er nok flere enn jeg som kan trenge mer kunnskap om disse skjønnhetene :)

IngunnBW sa...

Takk skal du ha :) Her er link til hagegruppen på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Buskerud-Norway/Hageplanlegging/91043123452

fru Dyregod sa...

Jeg er også veldig glad i pelargonia - eller moskat, som vi kaller dem her. Har hittil holdt meg til røde og hvite, siden vi hadde rødt hus, men nå kan vi bruke rosa også. Har en veldig fin og kraftig en som har overvintret, og gleder meg til den kommer i blomst.
Pelargonia er veldig enkle å ta avleggere av også.

Anonym sa...

Nå har jeg hatt meg et langt besøk i bloggen din. Gud bedre så flotte bilder du tar. Og ikke minst et flott hjem. Jeg legger meg til som følger for hit vil jeg igjen:)
Ha en fin uke.
Klem Elin!