Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

20. des. 2010

Nydelige gingerbread - ingefærkjeks

 I år baker jeg for første gang ingefær-kaker til jul.
Jeg oppdaget denne nydelige kjeksen da jeg ble sittende å vente på flyet i London for noen måneder siden. Jeg hadde kjøpt en kaffe på Starbucks og "skulle bare" ha en liten kake ved siden av, mens jeg sank ned i en av lenestolene deres for å lese en bok og vente på et forsinket fly. Jeg var solgt etter første bit - kaken smakte kjempegodt! Jeg kjøpte 1 til og da jeg omsider kom hjem til sørlandet, lå drømmen om gingerbread i bakhode.
Og som mange ganger før, gikk jeg til pc'en og googlet gingerbread, leste endel ulike oppskrifter og landet på en som så ut til å passe med den kjeksen jeg hadde "fått på hjernen."
Resultatet er jeg kjempefornøyd med, og her deler jeg oppskriften med deg:
 Ingefær-kjeks / Gingerbread

• 125g myk margarin
• 125g lysebrunt sukker
• 1 ss. Lys sirup
• 1 eggeplomme
• 180g hvetemel
• 1 ts malt ingefær eller 1-2 cm raspet, fersk ingefær

Ferks ingefær gir en friskere og sterkere smak, jeg bruker vanligvis det.
På bildene idag er kjeksene formet runde, men de er også veldig fine som avlange. Form dem bare som pølser og kutt i tiktig lengde. Legges på plate og settes i ovnen på 180 grader i ca 12 minutter.


Kanskje du også liker ingefær, da bør du unne deg noen slike kjeks i julen - lykke til og god mandag!

3 kommentarer:

sylvia sa...

hei.
å takk for koselig kafe besøk,
men å jeg som elsker ingefær.
dette skal prøves.
klem fra sylvia

http://www.ninasskatter.blogspot.no sa...

mmmmm,det så godt ut.
Fin blogg,ha en fin jul!

Anonym sa...

Hei :)
Hvor mange kjelder blir det av denne oppskriften? :)