Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

28. jan. 2011

Lenemora's lasange

 Hjemmelaget lasange er ikke vanskelig og ikke spesielt tidkrevende. Her er oppskriften som jeg bruker. Lasangen egner seg godt til å fryses ned i porsjonsstykker. Her kommer ingrdediensene:

Kjøttsaus

600 gr kjøttdeig
3 gule løk
1 ½ pk knuste tomater med hvitløk
1 ½ dl vann
1 ½ ts salt
3 ts oregano
Grovmalt pepper
Olivenolje til steking

Ostesaus
75 gr margarin
1 ½ dl hvetemel
1 ½ l melk (gjerne H-melk)
1 ts. Salt
1 ½ ts timian
Grovmalt pepper
150 gr revet ost
Litt revet muskattnøt

1 ½ pk lasagneplater (euroshopper)
Ost til gratinering


Fremgangsmåte:

Kjøttsausen:

Brun kjøttet og ha opp i hakket løk, brunes lett, tilsett knuste tomater med hvitløk, vann og salt/pepper (grovmalt fra kvern)
La sausen koke sakte under lokk i 20 min.
Tilsett deretter oregano
Ostesaus:
Smelt margarin i kjelen, tilsette mel når margarinen har smeltet. Hell opp litt og litt av melken, samtidig som platen settes på varmere. Rør hele tiden slik at sausen blir jevn. Fortsett helt til all melken er tilsatt. Rør om mens det koker i ca 2 min.
Tilsett salt, pepper, timian og revet ost

Smør en brødform eller lasangeform, legg først kjøttsaus deretter lasagneplater så ostesaus, kjøttsaus, lasagneplater osv. hell bare ostesaus over det siste laget med plater og strø deretter revet ost over.

Lasagnen skal stekes i ovnen på 200grader i ca 35 min.
La lasagnen hvile minst 10 min før servering, gjerne 1 døgn eller mer.

Denne porsjonen er stor, så det går fint å halvere hvis dere bare er 5 -7 personer.
Lasange er fin helgemat, så god helg!

1 kommentar:

Beth sa...

Mmmm..., lasagne er det beste jeg vet! Syntes jeg kjenne den gode duften helt hit nå!

En fin fredagskveld til deg!