Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

22. feb. 2011

Olga's fløtegratinerte poteter







Jeg kjenner ei herlig dame som heter Olga og hun har lært meg å lage nydelige fløtegratinerte poteter. Idag deler jeg oppskriften med dere!
Ingrediensene er enkle:
Poteter, gul løk, hvitløk, fløte, rømme, ost og krydder.


2 kg.      Poteter
1 beger  Rømme eller lettrømme  
             (det skal være like deler rømme og fløte)
3 dl        Fløte eller melk
1           Gul løk
Salt og pepper
Evt. annet krydder som du liker
Hvitløk etter smak, jeg bruker 2-3 fedd
Ost til gratinering

Skrell og kutt potetene i skiver og løken i små biter.
Legges i en kjele.
Bland fløten og rømmen sammen før det helles over i kjelen, til det dekker potetene.
Ha i salt og pepper + krydder og knust hvitløk

Kok opp mens du rører og la det koke inn litt kanskje 20 min eller mer.
Legg potetgratengen i en form, strø osten oppå og sett i ovnen på 225 garder til den er gylden.

Lykke til!
 

5 kommentarer:

Lotta-livets väv sa...

Det ser riktigt gott ut det där....Tyvärr går jag på LCHF-diet för tillfället och där äts inga potatisar...*ler*
Vilken härlig idé med att använda grytlappar till en kaka.....Jag tror att jag måste smygkika på bloggen som gav dig den idén.
Kram
/Lotta

Lolas datter sa...

Så nydelig...nå fikk jeg lyst til å lage fløtegratinerte poteter!

lavendel mio sa...

Å dette ser godt ut, elsker fløtegratinerte poteter:)
Endelig en skikkelig oppskrift fra begynnels til slutt, denne skal lagres.
Ha en fin dag, klem Hanne

Ruter & Hjerter sa...

Himmelsk mat:) dette er min favoritt:) denne må prøves ut:)

moggaque sa...

Da såg heilt nydelig ut, vart sulten :-) hehe.. utrulig fin blogg du har.