Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

9. okt. 2009

Lenemora's frikassè


Frikassè er høsttidens middagsrett.
Det er en billig og forholdsvis enkel middag å lage.
Idag skal jeg forsøke å inspirere deg til å lage denne godbiten.....

Frikassè kan lages med mange ulike typer kjøtt - vi bruker enten kylling, høne eller kalkun ettersom hva vi har i kjøleskapet eller fryseren eller ettersom lommeboken bestemmer.

Høne er billig kjøtt og er like godt hvis du bare har tid til å tilberede den slik at den blir mør. Kylling er enkelt spesielt hvis du kjøper ferdige fileter. Eller du kan bruke rester etter en kylling- eller kalkun- middag.
Bruker du høne, skal du gjøre dette først:
Ha 2 tinte høner oppi ei stor gryte og dekk dem med vann.
Tilsett 2 ts. salt pr. liter vann
Ha i: 2 laurbærblad, 12 pepperkorn og 1/2 gul løk.
Dette skal koke under lokk i ca 2 1/2 time (jeg har gjort det på kvelden mens je ser på TV, når jeg går å legger meg er de ferdig-kokt, da tar jeg av lokket eller setter det på gløtt og setter kjelen til avkjøling på verandaen eller i kjelleren - et kaldt sted med andre ord...på morgenen er de avkjølt og klare til å renses)
Rens hønene (dette er litt grisete - men du sparer masse penger...!)
Fjern skinn og ben og kutt kjøttet i passe store stykker.
Kraften skal nå kokes inn til det er ca 4-5 dl. igjen, deretter skal den siles.

Begynn med å kutte gulrøtter, blomkål, purre og løk i biter.

Lag jevning i en romslig gryte av:
4-5 dl. høsne- eller kylling- kraft
3 ss. hvetemel (evt. jevnet i litt kaldt vann)
1 dl. fløte eller matfløte eller H-melk ettersom hvor fyldig du ønsker frikassèen
1 eggeplomme

Saft av en 1/2 sitron - prøv deg litt frem hvis sitronene er stor - det er vanskelig å justere smaken senere hvis den blir for sur....

Ha i 5 gulrøtter, 1 blomkålhode, 1 boks mais, litt rødløk og 1 liten pose med frosne erter.
Tilsett 1/2 purre
rett før servering

Sitronsaft er en viktig ingrediens, den gjør at sausen blir litt syrlig og får den typiske frikassè-smaken. Smak deg til med salt og pepper, hvis kraften smaker for lite, tilsett litt ekstra hønsebuljong.

Du bestemmer selv hvor tykk saus du ønsker ved å ha i mer eller mindre mel.

Da er det bare å håpe at noen er blitt inspirert - mange av disse ingrediensene har man jo i huset, så da er det bare å sette igang....Lykke til!

Frikassè = smaken av høst!!


8 kommentarer:

det beste i livet sa...

NAMMMMM...inspirert til tusen...skal vaske hus i dag...så da må det bli noe sånt mot kvelden tenker jeg! Herlig..skal sende mannen for å handle ingredienser! takk Lene..ha en deilig og velsignet dag.

lilleba sa...

Nam-nam-nam !!
Tror jeg kommer en tur, jeg :D
Dette så godt ut.
Nå på høsten smaker det godt med lam også.
At jeg aldri har tenkt på kylling...
Det skal jeg jamen lage.

Ha en fin fredag :D
Klem fra Lilleba på Rusk og Rask

Tovepia sa...

Er ingen matlager, men sannelig så det godt ut! Såå flotte bilder! Må vise de til gubben, det er han som lager mat her i huset;D
Kos deg en masse i helga og klem fra meg;)

sylvia sa...

hmmm,det så veldig godt ut,så fristende bilder,ønsker deg og dine en riktig god kveld.
klem fra sylvia

Lillan sa...

oi oi dette så bare helt herlig ut!! så bra beskrevet og nydelige bilder:O))) prøver gjerne denne da kylling er noe av det beste jeg vet:)

Men ikveld er det tacos foran tv'n:O))

god helg!!

Lillan

Helena R sa...

Elsker å lese når du kommer med deilige oppskrifter, minner meg om gamle dager(les gourmétklubben) :) Du inspirerte meg også til å begynne m blogg:) Så nå famler jeg meg frem der også....

Anonym sa...

Har en utfordring til deg på bloggen min:)

Klem fra Renate:)

Unknown sa...

Hei, omsider kikket jeg inn på min egen butikk-blogg, haha... Dressen er etter Miriam, ja, hun har knapt brukt den før hun grodde ut av den, så den er jo som ny... Men trolig for liten for Fridajenta. Miriam er også ei lang jente, men for en 10 åring (liten 11 åring) skal den nok passe..
Frikasée her ser nydelig ut...! Jeg elsker det...
Blir enklere her i dag, vi skal ut og se på hus sammen... spennende..
Skal også få meldt meg på konkurransen din senere i dag :o)
Nanniklem