Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

10. des. 2009

Fakta om fredsprisen


Idag deles fredsprisen ut, derfor tenkte jeg det ville være greit å formidle noen fakta rundt hva Nobels fredspris egentlig er.
Det er jo slikt som kanskje er litt flaut å ikke vite....men tror nok mange med meg synes denne informasjonen er nyttig.

Nobels fredspris er en av de fem priser som ble opprettet av svensken Alfred Nobel i hans testamente. Den deles ut av Den Norske Nobelkomite.
Nobels fredspris ansees å være verdens mest prestisjetunge fredspris.
De øvrige Nobelprisene deles ut av Nobelstiftelsen i Stockholm.
Ved Alfred Nobels død 10. desember 1896 var Norge og Sverige fortsatt i union, hvor Sverige alene styrte utenrikspolitikken.
Nobel mente derfor at sjansen for politisk korrumpering ville være mindre dersom Norge besørget fredsprisutdelingen.

Alfred Nobel stilte tre krav til fredsprisvinnere, og de trengte bare oppfylle ett av dem.
Det er to klare begrep: «reduksjon av militærstyrker» og «arrangering av fredskongresser». Og så er det en tredje formulering som Nobelkomiteen tidvis har valgt å tolke forholdsvis vidt: «nasjonenes forbrødring»


Prisen består av en medalje, et diplom og en pengesum.
Medaljen er utformet av den norske billedhuggeren Gustav Vigeland, etter en lukket konkurranse 1901–2.
Den er i gull og bærer på advers Alfred Nobels venstrevendte portrett med omskriften «ALFR • NOBEL • NAT • MDCCCXXIII • OB • MDCCCXCVI + », Nobels fødsels- og dødsår.
Reversen viser tre menn som holder hverandre om skuldrene og har omskriften «PRO • PACE • ET • FRATERNITATE • GENTIUM » (for fred og brorskap mellom folkene).
Kanten bærer innskriften «PRIX NOBEL DE LA PAIX», årstallet for tildeling og mottagerens navn.
Diplomet var fram til 1969 utformet av Gerhard Munthe (broren til Margrethe Munthe!), deretter fra 1970 til 1990 av Ørnulf Ranheimsæter.
Fra og med 1991 består diplomet av to deler, en side med prisens detaljer påskrevet og en kunstnerisk billedside, som hvert år utformes av en ny norsk kunstner.
Pengepremien tilsvarte i 2007 10 millioner svenske kroner.

Det er bare 2 norske enkeltpersoner som har fått tildelt prisen.
Det var i 1921 til en fredspolitiker som het Christian Lous Lange (1869-1938)(far til utenriksminister Halvard Lange)
og 1922 da Fritjof Nansen fikk Nobels fredspris.

Idag, 10. desember, er det dessuten FN's dag for menneskerettigheter, det visste ikke jeg....
Så er vi blitt litt klokere kanskje og sett nydelige bilder av Amaryllisen min som nå står i full blomst på kjøkkenet!
Ha en super freds-pris-dag!





10 kommentarer:

uniktliv sa...

Må si jeg har delte meninger om denne fredsprisen, noe med at dette Å skape fred, blir i kontrast til at han sender flere menn ut i krigen i Afganistan.

Noe er håpet Hussein Barak Obama har, håp om fred, håp om at atomvåpen skal forsvinne fra denne kloden for godt.

Alle har et håp om fred,ingen krig osv osv.
Å alle bør vel begynne i sitt eget hjem :)

Greier ikke å se at Obama var den rette i År, synest at Freselsarmen skaper mye "FRED" her i norge... et eksempel bare.

God Fredsprisdag, 10 desember 2009

Evelyn sa...

Hei :) takk for en oppdatering om fredsprisen, har egentlig ikke så mye peiling på dette jeg da, men prøve nå å følge med litt da.

Fine bilder av en flott blomst,jeg har også en amerylys. er sepnt på om den vill blomstre snart.

Ha ei flott førjulstid:)

sylvia sa...

hei..
nydelig innlegg om fredsprisen,greit med så klare å rene nøytrale fakta,noe kunne jeg,men ikke alt ang diplom osv,lærer litt nytt idag å.
hvem som får den vil det bestandig være uenighet om,glad jeg ikke sitter i den komite.
ønsker deg en fin dag.
snart julebord nå,har du alt under kontroll?det har du nok.
nydelig amaryllis du har,må få meg noen jeg å..klem fra sylvia

Bossa sa...

Takk for disse fakta. Mye jeg ikke visste.
Nydelige bilder. Skal kjøpe meg amaryllis jeg også, men venter på den "rette" tiden, eller den rette løken kanskje. Ha en super kveld.
Klem :)

lilleba sa...

Ingen tvil om at den amerikanske presidenten er en mann med som kan komme til å gjøre mye bra i sitt arbeid. Til nå har han vist at han er av et godt kaliber.
Den som har hatt tid til å høre hans tale, kan forstå hvorfor han har valgt å ta de avgjørelser som er gjort hittil..

Folk får mene hva de vil, han har selv ikke bedt om prisen, men den forplikter også i ettertid.

Ha en flott torsdagskveld !

Hilsen Lilleba på Rusk og Rask

Torilpia sa...

Ja her var det en del detaljer rundt fredsprisen jeg ikke visste om i alle fall. Så har man lært noe nytt idag også :o)

Takk for informasjonen Lenemora :o)

Ha en flott torsdagskveld - klem!

Little Cottage sa...

Takk for flott informasjon!
Jeg vet sannelig ikke om Alfred Nobel hadde godtatt aarets fredspris-vinner....
Politikk er politikk!
Ha en fin kveld :o)

Anonym sa...

Så vakker billedmontasje av amaryllisen din. Du er flink.
Klem fra mamma:-)

svein`s kone sa...

Takk for oppdatering ja:) Ante jeg et snev av galgehumor i din kommentar hos meg?:):) Isåfall, suvrent! He,he.. Klem fra meg...

frøken olsens drømmer sa...

Hei igjen;))
legger av et par brune tresko i stør 37 til deg,så kan du hendte de når du er i byen ;))
lem igjen fra meg ;))