Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

17. mars 2009

Svunnende tider....

Mange av de goder vi omgir oss med idag, skyldes innsats og arbeidsvilje hos generasjonene før oss. Hvis vi ser tilbake på samfunnet for bare 50 år siden, er det nesten vanskelig å sammenligne med de "selvfølgelige" goder som vi omgir oss med idag.Går vi tilbake til slutten av 40-tallet hadde knapt noen - eller ihvertfall veldig få - i Norge en oppvaskmaskin, et kjøleskap, en bil eller en kjøkkenmaskin. Arbeidsvilkårene var helt annerledes og den personlige økonomien mye strengere enn de aller fleste har opplevd idag.
Jeg blir takknemlig til generasjonene som har gjort vårt samfunn til hva vi ser idag - det er selvfølgelig mange ting jeg ikke er takknemlig for, negative konsekvenser av fremgangen, men uansett blir jeg ydmyk og glad når jeg tenker på de som har trådd sporene foran oss.



På disse bildene jeg legger ut idag, kan du se min bestemors hansker. Hun ble født i 1912 og døde i 2000. Hun var ei nydelig, god og positiv bestemor med mye kjærlighet og masse god mat å by på. Under ser du mine besteforeldres mer eller mindre utgåtte fin-sko fra ulike epoker i deres liv. Jeg vil fortelle mer om min bestefar senere, han var en flott mann, som jeg er stolt av å være etterkommer av.

Uansett om du føler stolthet og glede eller ikke, når du tenker på dine forfedre, vil det være nyttig å reflektere over hvilke forhold de levde under, hva de gjorde med sin livssituasjon og hva du gjør med din.

HA EN ALDELES HERLIG REFLEKTERT DAG!!

Ingen kommentarer: