Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

26. apr. 2009

Røtter til besvær

Ordet røtter har i løpet av to dager, fått en ny betydning for undertegnede.
Jeg har nemlig stått med ……… i været og dratt opp lyng ute i hagen!
Tja, var det noe å rope høyt om tenker du, - vel…..som nevnt i et tidligere innlegg er ikke Lenemora særlig glad i hagearbeid og har av den grunn gjort det hun har kunnet for å holde seg vekk fra slik aktivitet – som man jo –
blir VELDIG skitten under neglene av….!!!!
I ut-gangspunktet var ingenting planlagt – ville jo aldri ha planlagt å gjøre noe slikt, selv om jeg har irritert meg over den forvokste og stygge lyngen i over 10 år!
Men da jeg gikk forbi disse slynglene av noen vekster og tilfeldigvis hadde gren-kutteren i hånda – grep jeg øyeblikket og gikk jeg til verket!
Den første dagen jobbet jeg innbitt i 3,5 timer uten pause – nå skulle lyngen fjernes!!!
Dugelig sliten, men veldig fornøyd med meg selv, ryddet jeg opp etter meg også (!) og slang de stakkars vekstene på dynga.
Men ikke hele jobben var gjort, så dagen etter måtte jeg ut å ta resten. Denne gangen mer forberedt og utstyret litt forbedret: en pakke Mentos, en bøtte og et par hage-vanter i tillegg til klipperen.
Mentosen er viktigst, den brukes som motivator; en hel lyngplante = en mentos! Gjett om arbeidet gikk unna…. ;-)
Når det gjelder røtter – så er de veeeldig laaange og flinke til å bore seg ned og rundt og innimellom – også er de seige!

Fikk jo god tid til å tenke – så mens jeg jobbet og slet, det gikk sakte men sikkert opp for meg at frø av vonde ting og opplevelser vi har hatt i livet, etter noen år kan bli til uregjerlige røtter som har vokst langt ned i sjela vår. Det kreves da møysommelig arbeid med tålmodighet og utholdenhet for å få fjernet disse ut igjen.

Her i blogg-verdenen lever vi jo litt i den hvite, blomstrete og sukkersøte verdenen hvor vi slipper å forholde oss til de vonde tingene som vi alle har i livene våre.
Og det er virkelig godt å ha et fristed, men vi vet hvordan slike røtter sliter på oss selv og har vel alle sammen sett hvordan slike vonde røtter virker i andres liv, i hvert fall de vi lever nærmest.
Hvis vi skulle overføre be-tydningen av gren-klipperen som hjelper oss å få bort u-grei(n)ene, måtte det være tilgivelse – mange av de vonde og dårlige erfarings-frøene vi bærer kunne vært unngått hvis vi var villig til å tilgi den uretten mennesker har gjort mot oss.
Vi har vel uansett ikke noe igjen for å holde noe opp mot andre – det bare binder oss til disse ugjerningene eller det vonde som er gjort mot oss.
Men idet vi tilgir og lar være å holde noe opp mot andre, vil roten bli kuttet.
Dette er begynnelsen til å bli følelsesmessig fri fra vonde minner.
Vi trenger ikke at de som har gjort uretten angrer, men vi kan bære en tilgivende holdning til tross for urettferdigeten, det vil hjelpe oss å komme videre og rydde opp i sjelens hage…..

Det er vår,
tid for
opprydning!


8 kommentarer:

Unknown sa...

Så klokt og så sant sagt...!
Da jeg så smått begynte å blogge etter jul, tenkte jeg at jeg ikke kunne gjøre det...nettopp fordi jeg ikke tror at alt er så sukkerfantstiskflott. Men så kom jeg på at det går jo an å ha to tanker i hodet på en gang..(jeg er jo kvinne ;o). Så da var jeg igang. Og jeg ser så mange flotte, reflekterte innlegg ute på sidene. Det er en berikelse. Og det var innlegget ditt også ~ takk for kloke ord!

Villa Kos og Kaos sa...

Hadde alle vært så kloke, og tenkt så vakre tanker som deg....
hadde garantert verden vært et bedre sted for alle!!
Man trenger så visst fristed i hverdagen, men det er berikende med noen tankevekkere i alt det sukkersøte!
Jeg føler det er plass og rom for det meste her jeg...
Du har vært superflink!!!
Virkelig tatt det "vonde" med roten..( i dobbel-betydning..he,he)
Jeg er skikkelig vergrer på disse "skit-jobbene" selv jeg....men du verden så godt det gjør..både i kropp og sjel når man er ferdig!!
Ta en velfortjent lørdags-kose-kveld!
Stor klem fra Gunn-Cathrine

SNILLPIKE♥ sa...

Som alltid like koselig å være innom deg, du skriver så mye som treffer midt i hjerte på meg. Er så glad for at jeg har funnet det her inne.

Og synes det var veldig koselig at du ville være med på Pay it award. Første gangen for meg, så er nok like uerfaren som deg.

Men har jeg forstått det riktig så kan en sende hva som helst, med hjertet, som en tror mottaker vil sette pris på.

En kan sende til de tre første som kommenterer Pay it award-innlegget.

Og ja, en må ha fullt navn og adresse, som en ber om å få tilsendt på mail.

Og en verver nye med å lage tilsvarende innlegg i sin egen blogg.

Håper jeg har gjort deg litt klokere på dette emnet.

Og så må du sende meg navn og adr til mailen min, så dukker det opp noe i postkassa di etterhvert. ann.hhs@hotmail.com.

Ha en fortsatt fin lørdag, klem.

GundaM sa...

Et tankevekkende innlegg Lene. Tilgivelse ja, ikke enkelt det bestandig men helt klart viktig for å kunne gå videre, kanskje glemme og fortsette fremover!!!

Å bruke energi på noe/noen som kanskje ikke er klar over uretten engang er så utrolig bortkasta.

Flott innlegg og takk for at du deler ;)
ha en flott dag imorra, med eller uten hagehansker på !

Jannicke sa...

Dette var fine ord å ta med seg...
Takk for at du delte tankene dine ...
Og, SÅ herlig mat i forrige innlegg!!
Klem og natti til deg.

Bonjade sa...

I have translated your page to understand......you have worked hard and while doing this you thougt about the things, sometimes painfull in life......
You inspired me.......thanks.
Have a nice sunday

Janne sa...

Så flott innlegg.. helt sant det du sier - er så hjertens enig. Tilgivelse er virkelig det som kan løse knuter og uhensiktsmessige bånd mellom oss mennesker. Så sant, så sant..

Unknown sa...

Litt smal i øya-Nanni etter lang og koselig pysjkveld med jentene og med mye god prat, men det er en ny morgen, intet tre har falt over oss ;o) og jeg har kaffe og blogg..

Jeg ønsker deg en deilig dag!
Klem!