Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

5. juni 2009

Rabarbra-pai


Fredag = matoppskrift/ideer her hos meg på bloggen.
Det er jo rabarbra-tider og da er det deilig å lage noe friskt og godt med denne ingrediensen. Rabrabra sesongen er jo ikke akkurat veldig lang, stort sett noen uker i juni, så vidt jeg vet er rabarbra ikke lurt å spise etter sankt Hans - så da er det jo et par uker igjen...
Jeg har altså bare skåret opp litt rabarbra (etter å ha "skrelt" stilkene). Jeg renset også bittelitt jordbær som jeg hadde i kjøleskapet (det gjør smaken litt rundere og jordbærsmaken passer godt sammen med rabarbra)og la oppi kjelen sammen med rabarbraen. Så strødde jeg hvitt sukker i godt monn over, dette er det så mye syre i fra før at man trenger en god porsjon sukker for at det skal være behagelig å spise synes jeg. Satt kjelen på komfyren og lot den stå der å småkoke i 15-20 min, rørte litt av og til.
Når den er ferdig ser den ut som på bilde under.

Lag er paibunn eller kjøp en ferdig i butikken ("NÅ" som er en ferdig laget og kjevlet paibunn fra Tine fungerer supert) Oppskrift på hjemmelaget paibunn: 2,5 dl. mel, 100 gr. margarin, 2-3 ts. vann (tilsett litt brunt sukker eller kuttede nøtter hvis du vil ha mer smak)
Når bunnen er ferdig stekt og avkjølt, skal det smøres på et lag med:
like deler Creme Fraiche og Philadelfiaost og melis som er rørt sammen. Dette blir en nydelig litt nøytral krem som passer godt til den sterke gode rabarbra-smaken.
Til slutt legger du rabarbrafyllet på toppen, pynter med en jordbær og serverer med f.eks krem eller is til - men er veldig god når den serveres alene også.
Jeg fikk desverre ikke tatt bilde av den ferdige paien, fordi jeg liker ikke å fylle den før rett før vi spiser, så da vi skulle spise var jeg langt hjemmefra og uten kamera....

Litt på tampen, se denne herlige kyllingsandwichen jeg lagde til middag en dag denne uken. Vi var bare 2 personer til middag den dagen, så det passet med noe enkelt.
Jeg hadde et par kyllingfileter i kjøleskapet og noen nypoteter, delte opp dette og stekte det raskt i margarin i stekepannen.
Blandet sammen litt lett-rømme (evt. creme fraiche) pyttelitt majones, litt knust hvitløk, salt, pepper, annet krydder du liker og bittelitt sukker også litt mais - vips, så har du en nydelig slags pålegg å legge nesderst på loffen før du danderer det andre oppå.
Klippet av litt kruspersille, kuttet opp litt løk/purre og salat og danderte alt sammen på den deilige sprø loffbiten.
Hadde jeg hatt litt sopp, hadde måltidet blitt fullkomment, men man tager hva man haver når man ikke har planlagt....

Håper dette virket inspirerende på deg, så du fikk et par tips til servering i helgen.
Jeg reiser bort denne helgen og blir ikke å se før på mandag.
Ønsker alle en deilig juni-helg!!!

14 kommentarer:

Magdalena sa...

oiii, så flink du er...
rabarbrapai er noe av det beste som finnes....!
herlige fristende bilder!
takk fro tips, vet du om det finnes flere skrifttyper også...?
kos deg i helgen,- klemmer~~¨

ralfefarfars paradis sa...

Det så nydelig godt ut...skal faktisk lage rabarbrapai i dag tenkte jeg...nam.nam.
Den sandwitchen så bare så god ut...takk for tips om tekst på bilde..skal teste det ut.
Ha en super helg!!

Vinglefrøken sa...

Nå ble jeg superfrista! Tror nesten at denne paien må prøves ut i løpet av helga, gitt. Rabarbra finnes det i bøtter og spann på gården her, så vi mangler ikke råvarer... Bildene dine er superfine!

M sa...

NAM!!!

Så rart at du publiserte dette akkurat i dag, jeg har nemlig hatt en telefonsamtale med en venninne om rabarbrapai i dag. Vi var litt usikre på forholdet mellom jordbær og rabarbra?
Vi avtalte å søke på nettet
:D!!
Klem

Lisemoren sa...

Så deilig dette så ut. Jeg elsker rabarbra i alle former, men den absolutte favoritten er rabarbragrøt med pisket krem. Nydelige bilder her i dag :)

Jannicke sa...

Dette så kjempegodt ut!!
Takk for tips ;o)
Klem J.

Bonjade sa...

Oh I am getting hungry...what a lovely, lovely pictures.
So tasteful
Nice weekend

La luz del norte sa...

NAM! Denne vil jeg sjekke ut!

God helg!

Solrosa

Anonym sa...

hmmmm.... du er helt RÅ på oppskrifter!!! Noe så lekkert!! ha en fantastisk helg!! Klem

Villa Drømmeverden sa...

MMM...deilig. Vi har spist rabarbra pai m is idag, nydelig!

ha en fin helg videre!

Unknown sa...

Ser bare `delisjious´ ut!! Som du ser av mitt dagens innlegg, er det sjokolade på menyen.... akk og ve (og nam)..
Og gavedrysset var bare herlig, fikk jo mer til, men ikke alt er det plass til på bloggen. I går var jeg ute med venninner som spanderte mat og kino, nydelig kveld i Oslo.. Rikt.

Ha en god ny uke, Lenemora!
Nanniklem :)

Frk. T sa...

Mm, takk for gode oppskrifter kjære du! Den kylling-sandwichen så jo bare helt himmelsk ut, m-m-m..

Også så fine bilde-collager du lager, imponert!: )

Er igrunnen bare innom for å ønske deg en god uke!

Klem Frk T

Lisas hjem og skatter sa...

nam nam nam :)

Stubbetufsa sa...

OK, du kan få ett lodd for dette, men bare et spørsmål: Hvor lenge skal paien steke før den er ferdig? Og må jeg ha ris som tyngde på den mens den steker?
Ett lodd til for linken!
Gleder meg til paien, jeg har oppskåret rabarbra i frysen!