Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

25. sep. 2009

Pærekompott


Pærene er høstet og det er på høy tid å få lagret dem på et eller annet vis.
Jeg har funnet en deilig oppskrift på gammeldags pære-kompott - slik som jeg fikk til dessert på søndagene da jeg besøkte bestemor og bestefar som liten.
Måtte jo finne frem litt krydder også, når slikt skal lages....
Nellikspiker er sterke saker, ihvertfall i maten, lukter godt!
Kanel må også til, men muskatt har jeg ikke hatt i, tok litt feil i husken - trodde det skulle være muskattnøyy i oppskriften, så jeg stylet og tok bilder - og fant ut at det ikke var med! Sånn kan det gå....
Her kommer oppskriften:
1 kg pærer
2 skiver sitron
120 g sukker
1 nellikspiker(knust)
1/2 ts kanel
2 ss rødvin eller appelsinsaft

Fremgangsmåte:
Skrell pærene og del dem i båter eller terninger.
Kok pærebitene, sitronskiver, sukker, krydder og rødvin/appelsinsaft under stadig røring, til en gylden kompott.
Avkjøl den.
Server gjerne med vaniljesaus eller is til det er nyyydelig!
Fikk dessverre ikke tatt bilde av desserten ferdig stash'a, men dere får bruke fantasien, den er grei å ha innimellom.

Ønsker deg en deilig helg, håper oppskriften kan inspirere til å få epler og pærer i hus....
Jeg synes det er så artig med dere som legger igjen et spor med glede som krydder, tusen takk.

8 kommentarer:

irene sa...

Hej Lene

Du er bare såååååå flink!
Ha en koselig kveld!
Klem Irene

Tovepia sa...

Å, dette så deilig ut!! Har ikke pæretre, kun epler og plommer. Plommene ble til saft og eplene tok elgen;)
Ønsker deg ei kjempefin helg og klem fra meg;)

Stubbetufsa sa...

Den som hadde hatt et pæretre, et aldri så lite, som klarer seg i sone 7!!
Det ser godt ut, Lenemora!

Iren sa...

Dette så skikkelig godt ut :) Jeg har også henta endel pærer fra det ene treet mitt på hytta og har lurt litt på hva jeg skal bruke alt til og her var en god ide ;)

Kjempeflott blogg du har :o)

Kommer til å komme innom her mer og legger deg til i blogglista mi håper det er greit ;)

Klem fra Iren

sylvia sa...

å nå ble jeg fristet,du legger ut så mye godt som frister...
ønsker deg en flott fredag.
fra sylvia

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Det hørtes veeeeldig godt ut, så denne oppskriften skal jeg ta vare på! Har aldri smakt det før, bare eplekompott, så det skal bli spennende! Ha en fin helg! Klem Cathrine :-)

lilleba sa...

Å herlig, synes jeg kjenner smaken her og nå !!

Klem fra Lilleba på Rusk og Rask

fru Dyregod sa...

Hvis du har masse pærer vil jeg anbefale deg å hermetisere dem på den gode, gamle måten! Det er mye bedre enn kjøpe-hermetiske pærer. Har du ikke Norgesglass bruker du vanlige syltetøyglass med skrulokk og setter dem opp ned når du har skrudd på lokket. La dem stå til de er kalde, og de er hermetisk lukket.