Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

9. des. 2009

Margrethe Munthe


Juledikt hører med til julen. Det finnes mange koselige dikt og regler som vi bruker i denne tiden. Idag gjengir jeg et par av Margrethe Munthes dikt/sanger.


Mot jul

Som`ren er borte
dagene korte,
men gjennom mørke, tåke og regn
langt i det fjerne
lyser en stjerne – Betlehems-stjernen,
det himmelske tegn.
Snart skal vi høre
klokkene føre
budskap om høytid i hjemmene inn.
Klart skal det klinge,
inn skal de ringe
julen for alle – i hjerte og sinn.

Margrethe Munthe


Litt fakta om dikteren:

Margrethe Aabel Munthe ble født 27. mai 1860 på Elverum.
Hun ble utdannet lærer i tillegg til sitt forfatterskap.
Hun utga både eventyrkomedier og barnesang-samlinger i løpet av sitt liv.
Av sanger hun har skrevet, som vel alle kan eller har sunget i løpet av livet, kan nevnes: "Da klokka klang", "Å jeg vet en seter" (som forøvrig er skrevet på en Anestølen i Sogndal), "Vi har ei tulle", "Hurra for deg som fyller ditt år" og "På låven sitter nissen" og "Kjære Gud jeg har det godt".
Margrethe var søsteren av den kjente maleren Gerhard Munthe. Hun hadde tilsammen 12 søsken.
Margrethe Munthe døde 20. januar 1931.



Om kvelden
Mel: Deilig er den himmel blå
Tekst: Margrethe Munthe


Jeg er søvnig, jeg er trett,
ren og pen og god og mett.
Tøyet la jeg pent ifra meg,
vasket meg, og gikk og la meg.
Under stolen mine sko
står i orden begge to.

Kjære Gud jeg har det godt!
Takk for alt som jeg har fått!
Du er snill, du holder av meg,
kjære Gud, gå aldri fra meg!
Pass på liten og på stor!
Gud bevare far og mor.



Julekveld i fjøset
Tekst: Margrethe Munthe
Melodi:det lyser over norden


På låvetaket sto det alt, to store julenek,
og spurvene de var så glad, at høyt av fryd de skrek.
I stua gikk de store og pyntet juletre,
de små fikk ikke komme dit, de måtte ikke se.


Men Jensemann og Janna syntes tiden ble for lang,
så tente de den løkta som på kjøkkenveggen hang,
og Janna fikk sitt forkle, så fullt av brød og salt.

Så listet de seg stille ut, der julesneen falt.

Fra himlen drysset fin og lett den rene hvite sne.
Pus sprang og løftet labbene, den ville være med.
Og veien fram til fjøset de fant ved løktens skinn;
så åpnet de den tunge dør og smatt forsiktig inn.

De kjente seg så underlig der i det mørke fjøs.
Den store stuten brølte så, tenk om den slet seg løs!
Og borti alle kroker, der kunne han jo stå,
den vesle fyr med skjegget og med nisselua på.


De gikk så stilt bak båsene; der la de litt til hver;
for alle kyrne skulle se, at nå var julen her.
Mest fikk nok deres egne;-de hadde begge sin.
Den ene hette Huldra og den andre Lindelin.

Og kyrne deres slikket dem med tunga skarp og hård;
for det gjør alle snille kyr til takk for det de får.
De husket nok i sommer, alt salt og brød de fikk,
når Jens og Janna så til dem i hagen, der de gikk.


I bingen bort hos kalvene var nylig kommet en,
som supet melk og velling, og var svak i sine ben.
De andre to var større, de gikk og ropte: MØ!
Og Jens og Janna klappet dem og ga dem salt og brød.

Og grisene som lå så stilt og sov i halmen nyss,
de skyndte seg da barna ropte:"Gysse~gysse~gyss!"
De gryntet og de smattet og aldri fikk de nok,
og Jens og Janna klødde dem på ryggen med en stokk.

Tilsist så ga de lammene - to søte,hvite små.
De store voksne sauene fikk også smake på.
Og de fikk klapp på pelsen; nå var den vokset bra.
De frøs i høst da Guri klippet ulla deres a'.


I hønsehuset satt de pent i rader på sin pinn.
De sov så tyst og stille, der fikk ingen komme inn.
Men hanen kunne visst med det ene øyet se,
at der ble lagt en kake inn som Janna hadde med.

"Mjau~mjau!" sa vesle kattepus;den ville gjerne gå.
Så nikket barna pent godnatt og trippet ut på tå.
-Men juletreet hadde fått stasen på imens;
fra kjøkkendøra ropte mor på Janna og på Jens.



Det var mange vers på den siste sangen, men sånn var det vel mer før i tiden, folk hadde god tid og kunne sitte å hygge seg med å synge historier....

Bildene idag er hentet fra hyllen over komfyren på kjøkkenet mitt.
Kos deg i førjulstiden!

12 kommentarer:

Torilpia sa...

Margrethe Munthe var fantastisk flink .. hun har skrevet mye som jeg husker fra jeg var lita jente og som jeg forsøker å gi videre til mine barn. Nydelig innlegg!

Magdalena sa...

digger henne jeg..! ho har så mange formanende og oppdragende sanger,- vi trenger det i samfunnet!

fine bilder,- klem til deg¨¨¨*

Unknown sa...

Nydelig innlegg!
Takk for at du ga meg julestemning og gåsehud:)

Hvordan har du fått til å legge til menybar under headingen din? Jeg strevde fælt med det igår, men kastet inn hånkleet til slutt...finnes det noe "oppskrift"?

Anonym sa...

Nydelig innlegg, Lenemor!
Margrethe Munthe hadde fine tekster og broren hennes, maleren Gerhard Munthe, malte vakre, harmoniske bilder. Dette søskenparet har beriket norsk kultur positivt med sine arbeider.

Klem fra mamma:)

fru Dyregod sa...

Jeg er også vokst opp med Margrethe Munthes sanger. Og den om Janna og Jens synes jeg er en skikkelig koselig julesang.

sylvia sa...

åååå så koselig dette innlegg var da,
liker henne veldig godt jeg å,
barndom dette for mange.
å nydelig montasje,herlige saker du har på hylla di.
ha en fin kveld lene,
nok en dag snart blitt til kveld,
klem fra sylvia

Tovepia sa...

sannelig fikk du tatt damen fram i lyset;) Men hun hadde de gamle gode sangene med et snev av oppdragelse:D
Kos deg videre og klem fra meg;)

Unknown sa...

Takk for tips, da skal jeg prøve det i kveld!
Så koselig at du likte min lille make-over:)
Ser ut som du har gjort noen endringer og?! Ivhertfall veldig fint hos deg, elsker headeren din!

Ha en flott kveld!

GroLinda sa...

Nydelig innlegg Lene! Moro å se igjen gamle sanger og vers fra en var liten. Det har lett for å gå i "glemmeboka". Takk for at du deler dette med oss :o)
Som vanlig flotte bildemontasjer også ;o) Ha en fortsatt flott førjulstid.
Klem fra Gro

Bossa sa...

Tusen hjertelig for en stund med nydelige dikt, og fakta. Klemmer i massevis til deg. :)

Seascape sa...

Nydelig begge deler :-)
Sangene hennes er riktig sjarmerende.
Og du er bare så flink til å mikse og pynte.

Klemmmmmm

Unknown sa...

Hei, jeg kom over bloggen din da jeg "forsket" på Margrethe Munthe. Dersom noen lurer på melodien til Julekveld i fjøset så finnes den her: http://singsang.ning.com/profiles/blogs/11-desember

God Jul fra Veronica