Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

5. mars 2010

Hjemmelagde hamburgerbrød

Opps, hadde visst glemt å få frem teksten i dette innlegget. .......men her kommer oppskriften som jeg har hentet fra kokken Bent Stiansen. 
INGREDIENSER:

2 dl vann
1,5 dl melk
25 g gjær
2 ss olje
1 ts salt
0,5 ts sukker
10 dl hvetemel, gjerne grovbakstmel
FREMGANGSMÅTE:


Hamburgerbrød
Varm vann og melk til det er fingervarmt. Løs opp gjæren i blandingen. Tilsett olje, salt,
sukker og hvetemel og elt sammen til en passe fast og glatt deig. Dekk bakebollen med plastfilm og sett deigen til heving i ca 40 min (til dobbelstørrelse).
Ta deigen ut på et melet bakebord og kjevle ut til en tykk leiv, 2 -2 ½ cm tykkelse. Bruk en liten tallerken og skjær ut runde brød (bruk et pizzahjul), 10-12 cm i diameter. Legg brødene på et bakepapirkledt stekebrett. Dekk til og la etterheve i ca 20 min. Pensle med sammenpisket egg eller melk og dryss med sesamfrø eller grovt mel. Stek i varm stekeovn 225 °C på nederste rille i 12-15 min.
Avkjøl og del i to før hamburger og fyll legges i.
Deilige hamburgerbrød som virkelig metter!

God fredag!

12 kommentarer:

Elis@beth sa...

mmmmm! Deilig!!! Ble sulten jeg!

Ha en super helg!

Klem!

Anonym sa...

Så rart... blir ofte veldig sulten når jeg er inne på bloggen din.
Du lager så mye godt og der ser så innmari delikat ut..

Kos dere med deilig mat. her blir det wok mat i kveld

Lillan sa...

ohoi så herlig!! dette så dødsdeilig ut da:O)) nam nam og det var det sikkert også:)

GOD HELG

Lillan

Ruths datter sa...

Dette ser godt ut og mye sunnere enn kjøpt.Ha en super fredagskveld.
Klem

MissMette sa...

Hei Lenemora...
Ja, nå har jeg sittet å sett nedover bloggen din, og så mye variert og flott du viser... og tusen takk for alle herlige oppskrifter! - her var det virkelig mye jeg kunne tenke meg å prøve å lage... Flotte bilder også. Hamburgerbrødet skal jeg se om jeg ikke får laget allerede neste helg, sammen med elgkjøttdeig som vi har vært så heldig å få... Ønsker deg en fortsatt strålende helg. Klem fra Mette

Anonym sa...

Nam, nam så flink du er:-)
Blir sulten her jo!
Riktig god helg til deg og dine Lene, klem Hege.

Datt sa...

Hmmm, har jeg aldri tenkt over, det er jo mye sunnere og bedre om man lager selv! Søren at jeg ikke takler deig! :P

Tonje sa...

Åhh, nå ble jeg sulten!
Hadde du hatt resturant hadde jeg vært din faste stamkunde:o))

Dette skal jeg virkelig prøve en dag!
Takk for oppskrift!

God helg klem fra
Tonje

Tonje sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Randis side sa...

Hallo igjen :) Nok en oppskrift jeg vil prøve! Etter at jeg oppdaget hvor mye bedre hjemmelagde pitabrød var enn kjøpte, tenker jeg det gjelder for hamburgerbrød også! Og i morgen skal det handles inn ingredienser til "verdens beste kakao" Takk for oppskriftene! ha en riktig god helg!

IngunnBW sa...

Nam nam, det så kjempegodt ut! Hjemmelaget er best ja :) Jeg bruker alltid en del grovt mel når jeg baker pizza, synes smaken blir bedre og så er det jo mye sunnere :) God helg til deg!

Lunalei ;-) sa...

Nam - dette så deilig ut! Kopierer oppskriften med en gang - den blir fin å ha - spesielt til sommeren når grillsesongen starter igjen!!!
God helg til deg, kjære du!
Klem fra Lunalu