Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

7. apr. 2010

Lin, Vilnius - del 2

Har du sett så vakkert?!
Tørkede linblomster! Det skulle man kunne henge opp på veggen i stuen eller gangen. Den har en varm, gyllen glød - nesten som gul!
I Litauen dyrker bøndene mye lin i tillegg til korn og grønnsaker.
20 % av befolkningen i Litauen er bønder, 30 % er industriarbeidere, så dette er et land som i stadig større grad industrialiseres.
Bildene idag er tatt utenfor en lin-butikk i Vilnius. Det var gøy å se hvor flid de hadde gjort seg med utstillingen, inne i butikken var det mange vakre produkter i lin. Det var ikke dyrt heller......sett med norske øyne ihvertfall.
Litt om lin fra Wikipedia:
Lin ble dyrket eller samlet allerede i yngre steinalder, sannsynligvis ettersom frøene inneholdt en olje som har noen medisinske virkninger. I Egypt ble plantens fine fibre benyttet for å produsere klær. Lin finnes i de aller eldste faraograver for over 5 000 år siden. Det vevete linet som omgir mumiene har vært av beste kvalitet.

I Norge blir lin omtalt i Edda og har blitt tillagt sakral betydning som strekker seg tilbake til urgamle indoeuropeiske offerskikker.
Et gammelt uttrykk var: «Å gå under linet» det betød å gifte seg. Frøya, fruktbarhetens gudinne, hadde tilnavnet Hørn, linhøstens gudinne.
Lin ble i Norge dyrket i yngre bronsealder, men ble vanligere ut over i eldre jernalder. I den tid hvor man måtte være selvforskynt var lindyrking vanlig i Norge. Etter at treskemaskinen for bomull ble oppfunnet i 1792 døde interessen for lindyrking ut i Norge og i Europa. Amerikansk bomull ble enerådende."

Jeg kjøpte en litt lang linkjole i naturlig linfarge og en hvit lin-tunika, hvis jeg husker riktig, betalte jeg bare kr. 550,- totalt.
Den eneste bakdelen med linstoff, er selvfølgelig at det blir krøllete bare du ser på det, så skal man ha mye lin-klær bør man elske å stryke....
Jeg liker å ha nøster eller gamle spoler med lin sammen med andre gamle ting, lintråden har en vakker gråhvit farge.
God onsdag til dere alle sammen, og tusen takk for alle kommentarene deres!

4 kommentarer:

Tove sa...

Så flotte bilder....

Klem

karinanna sa...

Som alltid nydelig bilder, fin tekst og nydelig musikk. Du er kjempeflink.
Ha en fortsatt trivelig uke.

På landet sa...

Så nydelige bilder,masse fint.. Det skapet var nydelig! Gøy med litt historie.

Ha en flott kveld.

Lolas datter sa...

Nydelige bilder og flott repotasje om lin!

Ja, tørket lin er virkelig vakkert. For noen år siden fikk jeg en nydelig oppsats som var bundet sammen av tørket lin av svigerinnen min.

Bunadsblusen min er sydd i hvit lin og jeg kan skrive under på at ulempen er at lin krøller.