Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

21. nov. 2010

Tarte Tatin med pærer

 Oh-la-la! Denne terten er ubeskrivelig god!
Det er gode pærer i butikken nå, skrell noen og legg litt arbeid til, så har du en nyyydelig terte å servere venner og familie!
Oppskriften har jeg delt med dere tidligere, men da var det epler i terten, tenker jeg deler denne oppskriften igjen - til glede for nye lesere...
 Terte-deig:

120 gr. Kaldt smør, som deles i staver og legges i fryseren
1 ss. Sukker
160 gr. Mel
3-6 ss. Is-vann
Bland mel og sukker, sett det i fryseren i mixebollen sammen med en tallerken eller skål med smør-stavene på. La stå kaldt i 20 min.
Kjør det i mixern og tilsett iskaldt vann fra kjøleskapet, litt av gangen til deigen blir passe fast.
Kjevle ut en sirkel på størrelse med den formen kaken skal stekes i, dekk den til med plast og legg den i kjøleskapet.
Sett ovnen på 200 grader


Fyll:

Skrell 7 pærer og del dem i båter eller små baller
Smelt 100 gr. smør i en panne (eller gryte som tåler stekovn), hell 100 gr. Sukker i, og rør rundt til det løses opp. Tilsett eplebitene og kok det på høy varme i 10-12 min. deretter snur du eplebitene og koker det i 5 min til.
Legg tertedeigen oppå og dytt deigen godt rundt kanten, sett terten deretter inn i ovnen og stekes til lokket er lysebrunt – ca. 25 min.
La terten hvile på benken i 20 min etter at den er ferdig stekt.
Terten snus på hode på et fat og serveres med vaniljeis.


Tarte Tatin er ikke veldig vanskelig å lage, men den må lages rett før den skal spises, da smaker den aller best, halvvarm med is oppå - håper å kunne inspirere deg!

Ingen kommentarer: