Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

21. des. 2010

Deilige bringebærgrotter


 Idag har jeg bakt en kakesort som jeg baker nesten hvert år - bingebærgrotter.
For et par år siden fant jeg på en liten vri, som gjorde disse kakene dobbelt så gode som tidligere.
Jeg deler oppskriften med dere, slik jeg bruker den idag.

125 gr. margarin røres hvitt med
0,75 dl. sukker, tilsett:
2 dl. hvetemel
2 ss. maisennamel
2 ts. vaniljesukker (eller litt mer)
1 liten ts. bakepulver.
Arbeid deigen godt sammen, legg den i plast og la ligge kjølig en stund. Ta deigen frem fra kjøleskapet og la den ha romtemeperatur før du ruller små kuler av den. Sett kulene på bakepapirkledd plate og lag en fordypning i midten.
Plasser et frossent bringebær (+ evt. et blåbær i midten, jeg gjorde ikke det iår, men det var veldig godt ifjor...) i hver kake. Hell en liten dråpe bringebærsyltetøy oppå hvert bringebær.
Stekes i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter.
Settes på rist, og legges i luftett boks når de er avkjølt. Jeg pleier å fryse dem.
Kakene smaker friskt og bunnen er sprø og søt, veldig godt!

1 kommentar:

fru Dyregod sa...

De ser deilige ut! Vet du, jeg leste først "bringebærrotter" jeg! Ha en riktig god jul!