Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

23. mars 2011

Risotto

 Risotte er så godt!
Jeg har laget det til middag og som tillegg til kjøttmiddag et par ganger i det siste. Det er en rett man kan variere veldig greit ettersom hva man har i kjøleskapet. Men her får du oppskriften på den jeg laget sist og som det er bilde av her.
1 liten gul løk som skjæres i bittesmå biter
1-2 hvitløksfedd som kuttes i bittesmå biter
Fres dette i pannen med litt god olivenolje, løken skal ikke bli brun.
Tilsett 3 dl. arborioris (kan bl.a. kjøpes på ICA, er en spesiell risotto-ris)
og la risen frese litt i pannen før du sper med litt og litt av
7-8 dl. grønnsaksbuljong (bland gjerne ut litt kyllingfond fra flaske, den smaker enda bedre enn buljongterningene)
La risen suge opp kraften mellom hver gang du tilsetter mer væske.
La det koke i 20 min. uten lokk.
Når det gjenstår 5 minutter av koketiden, tilsetter du ferdig oppkuttede brokkoli-biter
Tilsett gjerne litt parmasanost eller annen ost du liker, krydre med salt og pepper og gjerne litt timian (fersk eller tørket etter hva du har tilgjengelig)
Hvis du vil ha en kremaktig risotto erstatter du 2 dl av buljongen med fløte, det har jeg gjort.
Liker du sopp er det kjempegodt å ha med i tillegg til brokkolien, men da må soppen være ferdig stekt og krydret før du tilsetter den helt på slutten før servering.
Som du sikkert har skjønt er smaken på kraften viktig i denne retten, det er der 90 % av smaken kommer fra, så kjøper du en god fond/har en deilig kraft tilgjenegelig har du igjen for det.
Jeg bruker merket: "Bong, Touch of taste" kjøpt på Meny, men tror de har den andre steder også. (trykk på HER og les mer om fondene)

Det er lenge siden det var skikkelig "inn" med risotto, kan huske det fra jeg var veldig ung, må ha vært sent på 70-tallet, begynnelsen av 80-tallet tenker jeg. Da jeg smakte risotto igjen nå, var det som en gammel kjenning som jeg tok imot med åpne armer - jeg tror virkelig jeg elsker risotto.....

1 kommentar:

Marit sa...

Takk - denne skal jeg prøve! Flott at du legger ut oppskrifter. Selv om jeg ikke er flink nok til å legge igjen kommentarer, er jeg ofte innom deg - og koser meg!
Klem marit