Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

31. jan. 2011

Marmorlanterne, Hjerteranke, Ceropegia Woodii

 Kjært barn har mange navn! Denne vakre planten, som jeg har hengende både på badet og på kjøkkenet, kalles Hjerteranke eller Hjerter på tråd. På latinsk heter den visst  Ceropegia Woodii. Et siste navn er Marmorlanterne; marmor etter badene som er marmorerte og lanterne etter de flott, bittesmå blomstene.

Jeg var så heldig å få en plante som blomstret her for et par uker siden, jeg har aldri sett denne planten blomstre, og det var så skjønt!
På nettet fant jeg dette om Hjerteranke:
"Gjerne direkte sol. Stuetemperatur. Vanning når den er tørr. Dette er en hengeplante. Brukes ofte i brudebuketter. Har sin opprinnelse fra Sør Afrika."

Da kronprins Haakon Magnus og Mette Marit giftet seg  den 25. august 2001, hadde Mette Marit Hjerteranke i brudebuketten. 

Da er det ny uke, med nye muligheter - grip dagen!

4 kommentarer:

Hage foto og natur sa...

Jeg kommer til deg via bloggdamer.
Så fint å få se blomst på Hjerteranke; som er en av mine favoritter!
Ha en fin ny uke!
Hilsen Jorunn

Furulunden sa...

Rene klovnen eller gjøgleren. En morsom plante og fantastiske bilde:) Ha en velsignet uke!!

Mailen sa...

Den planten er bare så nydelig. Har den jeg også men jeg har aldri sett den blomstre. Så artig :)

Ha en fin kveld!

Klem

Lolas datter sa...

Tror aldri jeg har sett blomstrende hjerteranke før...veldig søte og spesielle blomster.
Nydelig bilde av tulipanbuketten i innlegget under her også :-)