Utfyllende informasjon finnes under disse "knappene":

Mer informasjon kan du få ved å trykke på "knappene"over. Vil du lese mine innlegg med følgende temaer, trykk på ordet under.
JUL.............INTERIØRDETALJER.............MATOPPSKRIFTER.............KJØKKENKROKEN.............BADEROMMET..............UTENDØRS.............GAMLEDAGER

12. feb. 2011

Fil de fer


En vakker detalj fra kjøkkenet med en falmende anemone oppi. Egentlig er den nydelige fil de fer saken en liten telysestake tror jeg.
"Fil de fer er det franske navnet på gjenstander laget av tvunnet ståltråd. Det finnes et utall variasjoner av de sjarmerende arbeidene som har tjent som redskaper i kjøkkenet, og til oppbevaring og innhøsting av frukt, grønnsaker og nøtter. Tidligere var fil de fer en kjærkommen måte å skaffe seg inntekt på, for omstreifere og fattigfolk på den franske landsbygda. Ståltråd var et billig råmateriale, og hadde man en tang og et godt håndlag så var man i stand til å lage flotte gjenstander som kunne byttes bort i mat eller husly for natten. Også her hjemme finner man spennende gjenstander laget av reisende, som gjerne kalles fantearbeid. Nyproduksjoner av fil de fer er blitt veldig populært inntil den franske landstilen"

Dette har jeg sakset fra "Lune hjem"

Jeg liker veldig godt fil-de-fer-gjenstander

Den høyre armen/hånden min streiker for tiden. Jeg har pådratt meg en skikkelig sene-betennelse. Så det er mulig innleggene fremover noen dager kan bære preg av det, med litt mindre bilder...
God lørdag til alle mine lesere!

2 kommentarer:

MissMette sa...

Hei Lenemora :)
Så nydelige bilder ღ både av anemone og fil de fer ღ Ønsker deg god bedring også. Kjenner godt til dette, jeg plages mye med det samme. Ønsker deg også en fin morsdag i morgen, kos deg... Klem fra Mette

Furulunden sa...

Har sett at de reklamerer med at ranunkler tåler litt frost. De faller sammen, men spretter opp igjen. Har dog ikke prøvd det selv. Kanskje vel tidlig nå, men...